معرفی وبلاگ
بیایید به سرزمین عشق و عرفان سفر کنیم ؛ سرزمینی که تجلی گاه شکوه ایثار است ؛ سرزمینی که همه یکرنگی و اتحاد است. این جا سرزمین عشق و ایثار و فداکاری است. ای قلم ها! بدون وضو در این حـریـم مـقـدس وارد نـشوید. ای هـمسـفران ! لازمـه ی ورود به این سـرزمیـن ، داشـتـن دل هایـی پـاک و بی آلایش است. حرمت و قداست این سرزمین بسیار زیاد است. این سرزمین متعلق به شیرزنان عارفی است که در هشت سال دفاع مقدس حماسه ها آفریدند.
دسته
پيوندهاي روزانه
زن ، دفاع مقدس و امنیت ملی
زنان و حضور در عرصه های نبرد
تنها زن حاضر در عملیات بیت المقدس
تأثیر عوامل معنوی در امنیت زنان ایثارگر
حماسه عاشورا نقطه عطف حضور زنان
ممکن ساختن غیرممکن‌ها
صلح بدون جنگ؟
هیچ وقت جنگ‌طلب نبودیم
ترحم بر پلنگ تیزدندان؟
راه قدس از کربلا می‌گذرد
خرمشهر چه شد؟
چرا حمله نمی‌کنید؟
زنان قهرمان در دوران جنگ
از قرآن سوزی تا تمدن سوزی
فرزند خاک، تصویر تازه زنان در دفاع مقدس
زنان قهرمان کشور ما
زنان آثار ارزشمندی درباره دفاع مقدس خلق کرده‌اند
فیلم مستند هشت سال دفاع مقدس
آلبوم تصاویرسرداران شهید
عملیات ثامن الائمه
بسیار مهم و خواندنی و عمل کردنی
مناجات شهدا با خدا
شهادت طلبی
ترور یا دفاع از کیان اسلام؟
شهید معصومه خاموشی
طلبه صفر کیلومتر!
زن نه شیرزن!!!
روزشمار دفاع مقدس
سجده باپیشانی سوراخ
دوکوهه
وصیت نامه شهید علیرضا موحد دانش
عراق
سُرفه ای کن تا بدانم هنوز نفس می کشی!
شهید احمد کشوری
نامه امام علی (ع) به مالک اشتر نخعی
ولایت فقیه ، تداوم امامت
گلزار زندگی
جسم نحیفان کجا و بار کجا...
چهل حدیث در مورد شهید و شهادت
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 870811
تعداد نوشته ها : 1009
تعداد نظرات : 11
جشنواره وبلاگ نويسي دفاع مقدس
 مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی سبک بالان
 جشنواره وبلاگ نويسي دفاع مقدس استان يزد
  مسابقه وبلاگ نويسي معبر
نقش زنان در دفاع مقدس

Rss
طراح قالب
GraphistThem231

31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. 8 سال دفاع و پاسداری از مرز و بوم ایرانِ اسلامیِ عزیز، با سلاحی فراتر از اسلحه و خمپاره و مسلسل که با جان، ایمان و توکلِ مردان و زنان سلحشور این امت حیرت جهانیان را برانگیخته است. دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام افتخار آفرین و مبارزات حق طلبانه این ملت بزرگ، همواره در تاریخ زنده خواهد بود. رمز پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، بر محور هدایت رهبری آگاه، روشن ضمیر، زاهد و سیاستمدار جمهوری اسلامی ایران یعنی‌ حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و عامل احیای مکتبی سازنده و الهام بخش برای نهضت های آرمان گرا و ایدئولوژیک در جهان گردید.

در پی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران جهان بهت زده و ناباورانه به انقلاب نگریست و در مقابل رشادت ها و جان نثاری های رزمندگان سر تعظیم فرود آورد و شکست را باور کرد. دفاع مقدسِ جوانان در جبهه ها، به عنوان حادثه ای عظیم، بی شک در یاد ملت ایران خواهد ماند و غرور، سرافرازی و حماسه آفرینی را برای نسل های آتی به ارمغان خواهد آورد.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دو هزار و هشتصد و هشتاد و هفت روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت. در طول این مدت، نه تنها مردان بلکه شجاعت زنان ایران، حادثه ای غیر قابل تصور برای دنیاپرستان با معیار دنیایی بود. در طول هشت سال دفاع قهرمانانه ملت ایران، زنان شجاع و فداکار، دوشادوش مردان به صحنه دفاع آمدند و صبر و حمایت و شجاعت‌ را در اوج خود به نمایش گذاشتند که دوستان و دشمنان را متحیّر کرد.

با شروع جنگ، برخی زنان و دختران در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور اسلحه به دست گرفته و به دفاع پرداختند. در برخی صحنه ها به عنوان امدادگر و پرستار و پزشک به کمک مجروحان شتافتند. مشاهده دختران جوانی که به دور از ترس و واهمه از مرگ، معلولیّت و اسارت، در زیر بمباران و انفجار توپ و خمپاره به کار امداد مشغول بودند، روحیة برادران رزمنده و مجروح را تقویت می‌کرد.

در برخی صحنه ها حضور زنان در پشتیبانی و خدمت رسانی به جنگ بشکل گسترده و نظام مند شکل گرفت. این خود جهادی مکمل نبرد و حمله های رزمندگان در خط مقدم جبهه بود. این حرکت های مردمی توسط زنان در شهرهای پشت جبهه به شکل خودجوش در مساجد، مدارس و حسینیه‌ها چه زیبا شکل گرفت. ارسال بسته‌های مواد غذایی، پوشاک و لباس دوخته بدست مادر و خواهر و همسر همراه با نوشته‌ها و نامه‌های زیبا و دلگرم کننده، بهترین عامل تقویت روحیه مردان در جبهه ها بود. نکته حائز اهمیت در پشتیبانی زنان از جبهه تنّوع و گوناگونی خدمات پشتیبانی در سال‌های دفـاع مقدس بود، گویی در پس این حرکت، نوعی خلاقیّت و ابتکار زنانه بود، کـه هر روز نمودی زیبا و جدید از خود به نمایش می‌گذاشت.
در صحنه ای دیگر زن مسلمان ایرانی عامل استحکام خانواده در طی هشت سال دفاع مقدس و مشوق اصلی مردان در اعزام به جبهه در سال‌های جنگ  بود، با اعزام مردان به جبهه، عملاً مسؤولیّت حفظ خانواده بر عهده زنان گذاشته شد و تأمین مایحتاج ضروری خانواده و حفظ امنیّت و تربیت فرزندان، در گیر و دار حوادث جنگ وحشت و اضطراب ناشی از حملات هوایی و موشک باران دشمن، نگرانی از حال همسران و پسران در جبهه، جوّ ناامن سال های ترور و کمبود کالاهای اساسی و ضروری، هیچکدام نتوانست زن مسلمان ایرانی را از عزم راسخ خود مأیوس ساخته و به زانو درآورد. او وقتی پیکر غرقه به خون بدون سر یک فرزند را تحویل می گرفت، دومی را به جبهه روانه می کرد. در برخی خانه ها سال ها هیچیک از مردان خانواده اعم از همسر و پسران حضور نداشتند و مادر هر لحظه در انتظار شنیدن خبری از جبهه ها بارها با صدای هر زنگی دلش می لرزید و احتمال خبر شهادت عزیزی به ذهنش متبادر می شد. اما اندیشه و ایمان همسران و مادران شهدا در تکلیف گرایی و آرمان خواهی، آنان را چنان به زینب کبری(س) مرتبط نموده بود که در مقابل مهر مادری و عشق درونی خود ایستاده و برای نجات ایمان و اعتقاد خویش، اصلی‌ترین سرمایه زندگی خود را در طبق اخلاص به انقلاب هدیه نمودند. زندگی سرداران و فرماندهان شهید و رزمندگان غیور، سرشار از ایثار و از خودگذشتگی همسران جوانی است که آسایش و امنیّت ملّی را بر آرامش و آسایش فردی رجحان دادند. زن جوان در آغاز زندگی مشترک، همواره در حسرت دیدار همسر خود روز شماری می‌کرد و لحظات خـود را بـا ترس و اضطراب از دست دادن او می‌گذراند. اما هیچ گاه در اعزام همسرش به جبهه رو ترُش نکرد بلکه با چهره‌ای گشاده و دستانی مهربان او را به سوی جبهه روانه، مشکلات به جا مانده را به تنهایی بر دوش‌کشید و دم برنیاورد.
این روحیه جز با تأسی به فاطمه (س) و زینب (س) بدست می آید؟ اگر نبود فاطمه ی زهرا (س)، ندای ولایت پس از پیامبر (ص) خاموش می شد و اگر زینب کبری (س) نبود کربلا در کربلا می ماند. اگر شیر زنان این مرز و بوم در طول هشت سال دفاع مقدس، صبر و تلاش نمی کردند امروز استقلال ایران اسلامی وجود خارجی نداشت و اگر مادران، همسران و خواهران و دختران شهدا در بین ما و در جای جای کشور اسلامیمان حضور نمی داشتند، به طور قطع و یقین یاد و خاطره شهدا در بهشت زهرا ها محدود و محصور می ماند.
و اما اگر دیروز، ما با تهاجم نظامی دشمن مواجه بودیم، امروز با شبیخون فرهنگی او مواجهیم، حرکتی که آرام و خزنده و بی سر و صدا مانند زهری خوشرنگ و شربتی گوارا به نظر می رسد ولی در مقابل آن سلاحی بس برنده تر باید فراهم آوریم و پیکاری بسیار سخت تر در پیش رو داریم، دشمن مسلح که با تانک و توپ به سرزمین دیگری ورود می کند وجودش با گوشت و پوست انسان قابل لمس است اما در مقابل فرهنگ شیطانی که با ظاهری زیبا و عوام فریب جامعه را محسور خود می کند تنها توسط سلاح اندیشه و ژرف نگری و اعتقاد و باور دینی قابل هماوردی است زن مسلمان ایرانی همانگونه که از ابتدای انقلاب نقشه های دشمن را به خوبی دریافت و قاطعانه و آگانه در مقابل آن صف آرایی نمود اینک وظیفه ای بس خطیرتر در جهت حفظ خود و خانواده در قبال تهاجم جدید دشمن دارد باید ابتدا خود راه های نفوذ و ورود دشمن را به خوبی بشناسد و سپس فرزندان خویش را در قبال ماهواره و اینترنت، بازی های رایانه ای، سینمای هالیوودی، عروسک باربی و ... واکسینه کند زن مسلمان ایرانی آگاه است و نشان داده است که ما می توانیم و اگر بخواهد و بشناسد خواهد ایستاد و خواهد شناساند.

دسته ها : زن و دفاع مقدس
سه شنبه 1389/6/30 20:36
X